HR KENNISBANK

Belonen en beoordelen: De uitdagingen in coronatijd

Het einde van het jaar is weer in zicht en dat betekent dat organisaties weer hun medewerkers moeten gaan beoordelen. Na bijna 2 jaren corona en thuiswerk is dat nog lastiger dan andere jaren. Mede doordat je medewerkers vaak lang niet gezien hebt en de inhoudelijke gesprekken en de verslaglegging hiervan vaak onder de maat is geweest. In de komende periode gaan wij dieper in op onderdelen uit de thema’s: beoordelen en belonen in Coronatijd.

Aan de hand van welke criteria kun je eerlijk beoordelen in de komende periode?
Langzaam gaan de meeste bedrijven weer naar de normale situatie toe. De eerste negen maanden van het jaar was het vooral overleven en ervoor zorgen dat het contact met de medewerkers onderhouden werd. Misschien is het dan nu wel het goede moment om met een andere blik naar beoordelen en het functioneren van je medewerkers te kijken. Eigenlijk moet je het hele jaar bezig zijn met het functioneren en mag het einde van het jaar nooit een verrassing zijn. Ook medewerkers hebben behoefte aan een vorm van feedback die meer continue is. Via deze weg zijn er meerdere momenten om bij te sturen en kun je verwachtingen beter managen.
Start dan ook vandaag nog met een nul metinggesprek met je medewerkers om te bepalen wat ze de komende twaalf maanden gaan doen. Je hebt dan nog drie maanden tot het einde van dit jaar en op die manier ook meer gegevens om aan het einde van het jaar terug te kijken. Vergeet in deze gesprekken niet de impact van corona mee te nemen. Maar kijk ook vooruit. Criteria om de dit jaar op te beoordelen liggen wellicht op het vlak van betrokkenheid, output, motivatie en flexibiliteit. Til hier niet te zwaar aan maar neem dit wel mee in KPI’s voor de komende maanden. Meer weten? Lees dan onze blog in week 40!

Hoe zet je jouw collega’s in hun kracht op afstand? 
Voor alle collega’s of een gedeelte ervan zal hybride werken de nieuwe maatstaf worden. Een aantal dagen thuis en de rest op kantoor werken. Maar hoe zorg je dan voor binding en motivatie richting jouw collega’s?
Overleg goed met elkaar wat per medewerker wenselijk is. Is het mogelijk voor de collega en/of functie om gedeeltelijk thuis te blijven werken? En wat vinden collega’s van het thuiswerken van naaste collega’s. Hoe wens je te willen werken in jullie nieuwe organisatie. Communiceer goed met elkaar, zodat er geen kabel ontstaat tussen Team op de Zaak en Team Thuiswerk. Hoe je deze gesprekken het beste kunt aanpakken lees je in onze blog van week 41.

Lees ook: Op weg naar versoepelingen; hoe bereid jij jouw organisatie voor op het werken na corona? 

Het salarishuis en loonindexering komende jaren.
Het is niet meer van deze tijd om jaarlijks standaard het loon te indexeren aan de hand van een vast percentage en zonder een echte onderbouwing. Het is dan ook een goed moment om hier een nieuwe weg voor in te slaan. Hoe onderbouw je een goed salarishuis met bijbehorende schalen. Wat is de loonruimte die je ieder jaar te verdelen hebt voor goed functioneren en is dit eenmalig, repeterend of maatwerk. Kortom goed om over na te denken.
Ook is de impact van Corona is in de ene sector heftiger geweest dan in de andere. Misschien ben jij als organisatie voorlopig niet in staat om extra te belonen of mee te gaan met de salarisindexering. Dit ondanks dat jouw medewerkers dit absoluut hebben verdiend voor hun inzet het afgelopen jaar.
Bestaat er wel een model dat het beoordelen en beloningsproces eerlijk en helder in kaart brengt? Nee! Maar wij geloven wel dat we er met onze aanpak ontzettend dicht bij in de buurt komen. In onze blog van week 42 nemen wij jou hierin mee!

Ben je nu alvast nieuwsgierig geworden over wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen of heb je nu alvast behoefte aan een paar handige tips & tricks?  Mail of bel ons gerust via deze link!