HR KENNISBANK

10 tips voor jouw eigen unieke personeelshandboek

personeelshandboek

Het personeelshandboek: hét document waarin je alle informatie op het gebied van personeelszaken weergeeft. Het zorgt voor een duidelijk overzicht van je personeelsbeleid en arbeidsvoorwaarden. En het geeft duidelijkheid over de in het bedrijf geldende afspraken, regels en omgangsnormen. Echt een document waarop jij, HR én je medewerkers kunnen terugvallen.

Steeds meer werkgevers gebruiken het personeelshandboek ook om de cultuur van het bedrijf onder woorden brengen. Daarmee kun je het ook gebruiken bij het onboarden van nieuwe medewerkers, of als naslagwerk voor het huidige personeel. Hoe gaaf is dat?! Maar hoe zorg je nu voor zo’n uniek personeelshandboek? In dit artikel geven we je 10 tips.

Jouw eigen personeelshandboek

  1. Zorg dat het handboek aansluit bij de huisstijl van jouw bedrijf. Gebruik hiervoor het juiste lettertype en de juiste kleuren.
  2. Herschrijf het personeelshandboek in de tone of voice van de organisatie. Welke taal gebruiken je medewerkers en hoe sluit het handboek daarop aan?
  3. Voeg sfeerfoto’s toe te van de werkplekken, vergaderruimtes, het personeel, enz.
  4. Voeg leuke facts en quotes over het bedrijf of collega’s toe. Voor nieuwe medewerkers is dit een goede manier om het bedrijf op een leuke manier te leren kennen.
  5. Neem ook een beschrijving van de bedrijfscultuur op.
  6. Voeg voor het overzicht een organogram toe aan je personeelshandboek.
  7. Laat zien wie er binnen het bedrijf werkt door personeelsfoto’s toe te voegen. Daarmee wordt het handboek een soort smoelenboek, superhandig voor de onboarding. Op deze manier kunnen nieuwe collega’s direct inzien wie hun collega’s zijn en wat zij doen. Bij een grote onderneming (met veel personeel) kan je er ook voor kiezen om alleen contactpersonen vanuit HR, directie of facility te laten zien.
  8. Denk aan de lengte van het handboek. Is het de wens om een zo kort mogelijk personeelshandboek te gebruiken of juist een langere vorm? Het is goed om de lezers in het achterhoofd te houden bij deze beslissing. Eventueel kan je kiezen voor een langere versie en een verkort personeelshandboek met daarin alleen de meest essentiële zaken.
  9. Overweeg een digitaal (interactief) personeelshandboek, dat je dus ook eenvoudig online (op intranet) kunt delen en bewaren. Dit maakt het ook makkelijker om wijzigingen te verwerken.
  10. Maak het personeelshandboek op maat. Natuurlijk kan je een template downloaden en die aanpassen aan je huisstijl. Maar als je zorgt dat je personeelsbeleid en arbeidsvoorwaarden qua inhoud ook aansluiten bij het bedrijf en de bedrijfscultuur, ben je pas echt lekker bezig.
personeelshandboek

Vragen?

Heb je hier vragen over? Of wil je dat we eens met je meekijken naar jouw arbeidsvoorwaarden of personeelshandboek? We komen graag een keer bij je langs! Neem dus gerust contact met ons op.

groet,

Sheila

sheila@penosa.nl