HR KENNISBANK

Beste Werkgevers!

Wat kunnen we leren van de ‘Beste Werkgevers’ van Nederland? En willen we eigenlijk iets leren van de ‘Beste Werkgevers’? Uit onderzoek van Effectory en VNU Vacature Media, blijkt dat medewerkers van de Top100 ‘Beste Werkgevers’ graag een stapje extra zetten, om zo een actieve bijdrage te leveren aan het succes van de organisatie. Hierbij is het werken vanuit de wensen van de klant hun eerste prioriteit (Hikke, 2012). Hoe mooi zou het zijn dat ook uw medewerkers bijdragen aan uw succes? Dat zij zelf zien wat uw klanten nodig hebben en hier ook actief op inspelen? Dat u daardoor niet meer alleen de kar hoeft te trekken, maar dat uw medewerkers samen met u de kar duwen? Redenen genoeg om eens te kijken waarom de medewerkers bij de ‘Beste Werkgevers’ uit zichzelf bijdragen aan het succes.

Om deze vraag te beantwoorden heb ik me verdiept in de rapporten van de ‘Beste Werkgevers’ van Nederland in de achterliggende jaren, over deze werkgevers hebben geschreven (Beste Werkgevers, 2012).

  • 2009 – Ahold:
    • De organisatie geeft aan dat zij mensen willen verzorgen, prikkelen, zien graag dat mensen blijven en terugkomen. Mensen in deze context zijn zowel de medewerkers als de klanten van Ahold. Zij willen voorop blijven lopen ten opzichte van de concurrenten. Om dat te bereiken richten zij zich vooral op de externe omgeving, zodat zij ontwikkelingen in de maatschappij als eerste “zien” en kunnen vertalen naar hun winkelinrichting, winkelbeleving en producten/diensten die zij leveren.
    • Ahold begrijpt erg goed dat zij dit niet alleen kunnen. Om voorop te blijven lopen hebben zij slimme, creatieve, gedreven en nieuwsgierige medewerkers nodig. Medewerkers die in teamverband willen werken en zich durven uit te spreken. Ze moeten eigenzinnige ideeën hebben en weten hoe ze deze ideeën om kunnen zetten in actie/praktijk.
    • De medewerkers worden begeleid door leidinggevenden die hen stimuleren en motiveren vrij te denken en eigenzinnigheid te tonen. Leidinggevenden zijn in deze organisatie vooral coaches die zorgen voor persoonlijke en professionele ontwikkeling bij de medewerkers. Doel is dat vooral duurzaamheid in functie en functioneren te bereiken. Opleidingen zijn vooral gericht op zowel professionele als persoonlijke ontwikkeling, zodat medewerkers blijven groeien en in staat zijn meerdere rollen binnen een team te vervullen.
  • 2010 – Rijk Zwaan (Rijk Zwaan, 2012):
    • Een organisatie die zich bezig houdt met de veredeling, ontwikkeling, productie en verkoop van groentezaden. Zij doen dit in nauwe samenwerking met supermarkten, groentesnijderijen en restaurants. Rijk Zwaan biedt haar klanten topkwaliteit zaden en een topservice. Zij zijn ervan overtuigd dat deze topkwaliteit alleen geleverd kan worden door de grote betrokkenheid van medewerkers, waarbij teamwork, respect en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling centraal staan.
    • Een mensgerichte aanpak, dat is waar Rijk Zwaan voor staat. De medewerkers dragen op een proactieve wijze bij aan het continu verbeteren van de topkwaliteit en topservice die de organisatie wil leveren. Hierbij staat vakmanschap hoog in het vaandel. Betrouwbaarheid, loyaliteit en “passen” in de organisatie, zijn erg belangrijk voor Rijk Zwaan. Wanneer zij ervan overtuigd zijn dat kandidaten deze eigenschappen hebben, krijgen ze dan ook direct een vast contract aangeboden. Zij bieden een lifetime commitment, maar verlangen dat ook van de medewerkers (Niet de rassen. Niet de kassen. Het draait om de mensen., 2011).
    • De informele, open en transparante communicatie, draagt bij aan de respectvolle omgang met elkaar. Medewerkersbetrokkenheid wordt vergroot door hen aandeelhouder van het familiebedrijf te maken. De leidinggevenden stimuleren de medewerkers zelfstandigheid te tonen. Bij Rijk Zwaan gaat het om het continu en breed ontwikkelen van de medewerkers, welke al start met een “Rondje Rijk Zwaan” tijdens het inwerktraject. Een methode om naast de werkzaamheden, ook de cultuur en de sfeer van de organisatie eigen te maken.
  • 2011 – Red Bull (Red Bull Nederland – editie 2011, 2011):
    • Iedereen kent de slogan van Red Bull “Red Bull geeft je vleugels”. Deze slogan gebruiken ze niet alleen in de commerciële uitingen, maar ook in de arbeidsmarktcommunicatie. Red Bull staat voor uitdaging en fun in het leven. O.a. door middel van sponsoring van grote sportevents (vooral met hoge mate van funfactor), wil Red Bull de wereld veroveren. De fun-factor staat dus centraal.
    • Hoe zien we dat terug in de medewerkers? Medewerkers bij Red Bull zijn jonge (gemiddelde leeftijd is 31 jaar), ambitieuze mensen, opzoek naar vrijheid. Zij beschikken over een gezonde dosis zelfvertrouwen om de uitdaging en fun in het leven en het werk op te zoeken. Ze willen winnen en de beste zijn.
    • De leidinggevenden stellen zich met name op als coaches. Zij dagen de medewerkers hun persoonlijke en professionele grenzen op te zoeken, hun talenten op te zoeken en deze ook in te zetten voor de organisatie. Medewerkers werken vanuit passie en eigen kracht.

Iedere organisaties heeft op een eigen wijze vastgesteld wat voor hen succes is en welke doelen ze willen behalen. Zo wil Ahold groeien en zich onderscheiden van de concurrent, door zich te richten op de toekomst. Rijk Zwaan wil zich onderscheiden van de concurrent door het leveren van topkwaliteit en topservice en Red Bull door snel te groeien en het marktaandeel te vergroten. Drie totaal verschillende benaderingen om het bestaansrecht van de organisatie te borgen, echter allen even succesvol. Vervolgens zoeken zij medewerkers die bij de kern/het wezen van de organisatie passen. Ahold zoekt medewerkers die nieuwsgierig zijn naar de toekomst en van hieruit eigenzinnige ideeën om kunnen zetten in plannen en acties. Rijk Zwaan zoekt juist medewerkers met veel vakkennis, zodat zij vanuit eigen kennis en ervaring bij kunnen dragen aan de topkwaliteit die de organisatie wil leveren. Tot slot Red Bull, zij zoeken gedreven, resultaat- en doelgerichte, ambiteuze mensen, die staan voor het product en gaan voor de organisatie. 3 verschillende bedrijven, 3 verschillende type medewerkers. Vervolgens worden de medewerkers keer op keer, op een samenhangende wijze, gestimuleerd, gemotiveerd en ondersteund om hun talenten die nodig zijn voor de organisatie te blijven ontwikken. Dit maakt dat de medewerkers tevreden zijn, en uit zichzelf zien wat nodig is voor het succes van de organisatie. Dit is wat ik ‘effectief personeelsmanagement’ noem (het personeelsmanagement draagt immers bij aan het succes en is daardoor van toegevoegde waarde!).

U zult wel denken, allemaal grote organisaties, met een sterk HR-management apparaat, geen wonder dat zij het goed kunnen doen. Maar ook voor u is het mogelijk om, net als de ‘Beste Werkgevers’, uw personeelsmanagement effectief te maken. Hierbij bent uzelf het uitgangspunt. Wat zijn uw doelen, wat is voor u succes, hoe geeft u leiding, etc. Daarna kijkt u naar wat u van uw medewerkers vraagt, zoals welke eisen stel ik aan mijn medewerkers en over welke vaardigheden moeten zij beschikken. Tot slot zet u acties in die de gewenste vaardigheden stimuleren en ondersteunen. Net als de ‘Beste Werkgevers’ moet ook voor u het beleid afgestemd zijn op uw eigen doelen en succes. Het gaat er uiteindelijk om dat u alles wat u doet, concequent, consistent en herkenbaar voor uw medewerkers inzet. U zult zien dat uw medewerkers dan meer tevreden zijn, waardoor ook zij dat extra stapje gaan zetten en klantgerichter gaan werken. Kortom, waardoor ook zij bijdragen aan het succes van uw organisatie.

Bron:

  • Beste Werkgevers. (2012). Opgeroepen op 11 02, 2012, van Beste Werkgevers: http://www.beste-werkgevers.nl/
  • Hikke, H. (2012, 09 12). Tevreden werknemers zijn klantgerichter. Opgeroepen op 11 02, 2012, van Business Compleet: http://www.businesscompleet.nl/kennisbank/Personeel/22549-Tevreden-werknemers-zijn-klantgerichter.html
  • Niet de rassen. Niet de kassen. Het draait om de mensen. (2011). Hillenraad 100 magazine, 66.
  • Red Bull Nederland – editie 2011. (2011, oktober). Opgeroepen op november 02, 2012, van Beste Werkgevers: http://www.beste-werkgevers.nl/bedrijf/red-bull-nederland-2/
  • Rijk Zwaan. (2012). Opgeroepen op 11 02, 2012, van Rijk Zwaan: http://www.rijkzwaan.nl