Je hebt een negatieve medewerker in je team maar je weet niet goed hoe hier mee om te gaan. Door de krapte op de arbeidsmarkt en de hoeveelheid werk vind je het lastig om hierover het gesprek aan te gaan. De angst voor een ziekmelding of vertrek is te groot. Maar wat is beter? Een negatieve medewerker behouden of laten gaan?
Ga in gesprek met de medewerker
Uiteraard is het niet zo dat je alleen de keuze hebt om een medewerker te behouden of te laten gaan. Een belangrijke eerste stap is om in gesprek te gaan met de negatieve medewerker. Vraag hem of haar hoe hij of zij het gedrag zelf ervaart, en geef aan welke invloed dit gedrag heeft op de werksfeer. Kunst hierbij is om niet in een verwijtende sfeer te komen, maar juist een open gesprek aan te gaan. Als je op de juiste manier een luisterend oor biedt, zal je merken dat de medewerker zich gehoord en serieus genomen voelt. Bovendien komen er dan soms zaken op tafel die je eenvoudig kunt oppakken of waarbij je iemand kunt ondersteunen. Denk hierbij aan stress op het werk of een stressvolle privésituatie.
Helaas is het soms ook zo dat iemand, door zijn of haar gedrag, gewoon niet goed (meer) binnen het team past en hiermee het hele team ontwricht. Dan zal je toch echt in actie moeten komen. Het kan niet zo zijn dat dit gedrag anderen juist in een negatieve spiraal brengt. Krapte op de arbeidsmarkt mag nooit de reden zijn om een negatieve medewerker niet aan te spreken. Het kan zijn dat dit gedrag juist anderen op het idee brengt om verder te gaan kijken of ervoor zorgt dat de fijne cultuur binnen jouw bedrijf beïnvloed wordt door deze ene medewerker.
Wat zijn de stappen die je moet ondernemen bij een negatieve medewerker?
- Ga het gesprek aan met je medewerker en confronteer hem of haar met zijn of haar gedrag.
- Spreek een verbetertraject af en bespreek wat er gaat gebeuren als dit traject geen resultaat oplevert.
- Zorg voor een gestructureerde en periodieke evaluatie van het verbetertraject.
- Vraag wat de negatieve medewerker nodig heeft om beter te gaan functioneren.
- Leg alles vast en koppel terug aan de medewerker.
Conclusie
Soms is het beter om los te laten dan te behouden. Het belang van het team staat boven dat van het individu. De krapte op de arbeidsmarkt is ook iets wat er in de toekomst nog zal zijn dus dit mag geen raadgever zijn. Wel moet je er alles aan doen om de negatieve spiraal te doorbreken.
Wil je ook weten hoe je omgaat met een negatieve medewerker, heb je begeleiding nodig in een traject? Wij maken graag een keer kennis met je en geven je tips en tricks.
groet,
Sheila