HR KENNISBANK

Opvolgend leiderschap binnen familiebedrijven

Erin aan het werk bij Penosa

Vaak ervaart de opvolgende generatie binnen familiebedrijven stagnatie van de resultaten. De oorzaak ligt veelal in de wijze van opvolging. De aanpak richting oplossing is altijd maatwerk! In alle gevallen begint het bij het horen en betrekken van de medewerkers.

Een tijdje terug kwam mijn dochter op kantoor aan voor een kop koffie. Gewoon “omdat het kan”. Die keer kon het echter niet omdat er veel werk lag. Al snel vroeg ze of ze “iets” kon doen en voor ik het wist, was ze bezig met de administratie. Niet omdat administratie haar vak is (ze is verpleegkundige) maar om bij te springen waar het nodig is.

Dit zie ik bij veel van onze klanten (familiebedrijven) gebeuren. Kinderen van de ondernemer groeien op in het bedrijf. Na school komen ze langs en stropen de mouwen op waar nodig. Van kleins af aan zien ze alle ins en outs van de organisatie en het ondernemerschap. Bij de studiekeuze volgen de meesten hun hart en voor een richting wat hen ligt (vaak een andere richting dan de branche van het familiebedrijf) om (na een paar omzwervingen) toch in het familiebedrijf aan de slag te gaan om de leiding (op termijn) over te nemen.

En dan begint het! Leidinggeven aan een familiebedrijf vanuit een andere visie (vanwege de andere achtergrond) kan verwarring voor alle betrokken partijen met zich meebrengen. Medewerkers die door de voorgaande generatie zijn aangenomen krijgen te maken met een ander leidinggevende stijl en weten daardoor niet meer wat van hen wordt verwacht. Daarbij zien wij vaak dat deze medewerkers moeite hebben de opvolger te zien als leidinggevende omdat ze hem ook als “broekie” hebben meegemaakt.

De uitdagingen waar de organisatie dan mee te maken krijgt zijn zeer divers, met als rode draad stagnerende resultaten. De oplossing ligt in de aanpak van het (cultuur)veranderingsproces. Eén specifieke aanpak voor iedere organisatie is er niet, alles hangt af van de fase waarin de organisatie zich bevindt en de kern en aard van de knelpunten. Wel zijn er verschillende methoden die stapsgewijs (afhankelijk van de knelpunten) ingezet kunnen worden. In alle gevallen is het belangrijk om de medewerkers vanaf stap één mee te nemen en aandacht te hebben voor hun specifieke belemmering.