HR KENNISBANK

8 tips om je personeelstekort aan te pakken

8 tips om je personeelstekort aan te pakken cover

We vertellen je waarschijnlijk niets nieuws als we zeggen dat de krapte op de arbeidsmarkt op dit moment énorm is. We geven je daarom graag 8 tips om het personeelstekort binnen jouw organisatie tegen te gaan.

1. Ontwikkel traineeships

Een goede manier om jong talent binnen te halen is het ontwikkelen van traineeships. De voordelen van een traineeship zijn voor beide partijen groot: een trainee leert in een relatief korte periode de organisatie goed kennen. Voor jou als werkgever geldt dat een traineeship over het algemeen interessant talent aantrekt, dat zich door het programma sneller dan gemiddeld ontwikkelt. De periode van een traineeship verschilt per branche, maar gemiddeld zijn het periodes van een halfjaar tot drie jaar.

2. Focus meer op soft skills

In een krappe arbeidsmarkt zijn soft skills, die gaan over persoonlijkheid en competenties, misschien wel relevanter dan de hard skills (zaken als kennis, diploma’s en specifieke ervaring). Vaak kijken organisaties niet verder dan de hard skills. Jammer, want daardoor wordt de vijver waarin je vist veel kleiner.

3. Werk aan je employer branding

Kandidaten zijn niet puur en alleen op zoek naar een plek om te werken. Zij willen zich thuis voelen in je organisatie en voelen dat de organisatie dezelfde waarden heeft als zij. Maar hoe weten zij dat, als je niet uitdraagt hoe leuk het is om bij jullie te werken? Dat uitdragen doe je met ‘employer branding’: het uitdragen van je werkgeversmerk. Dat kan bijvoorbeeld met korte video’s, foto’s of quotes van huidige werknemers op social media. En door het vermelden van goede scores uit een werktevredenheidsonderzoek in een vacature.

Lees ook: Hoe je succesvol vacatures in kunt vullen

4. Wees zuinig op je huidige medewerkers: zet in op duurzame inzetbaarheid

Burnout en overspannenheid komen vaak voor op de werkvloer. Je personeelstekort wordt nog groter als je personeel lijdt onder de werkdruk. Het is daarom van groot belang dat je als werkgever medewerkers helpt om gezond en vitaal hun werk te doen. We vertellen je graag over de verschillende manieren om hen hierbij te ondersteunen.

5. Al eens aan een AOW’er gedacht?

Sinds in 2016 de Wet Werken na AOW-gerechtigde leeftijd werd ingevoerd, is het aantrekkelijker geworden om AOW’ers in dienst te nemen (of te houden). Met deze wet zijn veel werkgeversverplichtingen verminderd en de administratieve lasten verlicht. Ook is het eenvoudiger geworden om een AOW’er te ontslaan. Daarmee zijn veel belemmeringen om oudere werknemers in dienst te nemen (of te houden) weggenomen.

6. Of aan iemand met afstand tot de arbeidsmarkt?

Net als bij AOW’ers heeft de overheid ook verschillende regelingen in het leven geroepen die het makkelijker te maken om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan te nemen. Denk aan loonkostensubsidie, no-risk en proefplaatsing. Het is goed om je hier als werkgever over te laten informeren. Wel moet je bereid zijn om aanpassingen te doen in tijd en type werk; mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt hebben vaak extra begeleiding en coaching nodig.

7. Deel werkzaamheden anders in

Jobcrafting of – in goed Nederlands – baanboetseren houdt in dat je samen met je medewerker kijkt naar een takenpakket en dit pakket aanpast aan de kennis, vaardigheden, talenten, interesses en behoeftes van de medewerker. Het zou kunnen dat processen daardoor efficiënter en effectiever gaan verlopen.

8. Werf zo laagdrempelig mogelijk

Maak het vooral niet te moeilijk om te solliciteren. Werp zo min mogelijk drempels op om contact met je op te nemen, al is het maar voor een kop koffie. En overweeg een referral-programma (waarbij je je eigen medewerkers een beloning in het vooruitzicht stelt als zij iemand aanbrengen) of open hiring (waarbij je geen vragen stelt en medewerkers vooral zelf bepalen of ze geschikt zijn voor de functie).

Vragen?

Heb je hier vragen over? Of ben je benieuwd hoe wij kunnen helpen om jouw personeelstekort op te lossen? Neem dan contact met ons op. We helpen je graag verder.

En leuk om te weten: op 9 maart as. organiseren we weer een kennissessie. Dit keer met als thema ‘Krapte in de arbeidsmarkt, doe je oogkleppen af’. Tijdens deze sessie bespreken we verschillende oplossingen om je personeelstekort op te lossen. Dit mag je dus niet missen!

groet,

Sheila

sheila@penosa.nl