HR KENNISBANK

Casemanagement bij verzuim: zelf doen of uitbesteden?

Casemanagement bij verzuim: zelf doen of uitbesteden? cover

Als werkgever werk je natuurlijk het liefst met alleen maar gezonde en vitale medewerkers. Vitale medewerkers zijn namelijk niet alleen gelukkiger, maar ook productiever. Helaas zal ook jij op den duur met verzuim te maken krijgen. Als dit van korte duur is, zal dat niet zo problematisch zijn. Maar dat wordt anders als iemand er langer uitligt. Dan krijg je te maken met flinke kosten. Niet alleen moet je het salaris doorbetalen, je moet ook vervanging regelen. Bovendien moet je kosten maken voor de re-integratie van de medewerker. Daarnaast gelden er strenge regels waar je als werkgever aan moet voldoen.

Lees ook: Werk maken van duurzame inzetbaarheid, maar je weet niet hoe?

Casemanagement of verzuimbegeleiding

Die strenge regels, uit de Wet verbetering poortwachter, maken dat je als werkgever aan verzuimbegeleiding of casemanagement moet doen: je moet regelmatig contact houden met de medewerker (maar je mag niet alles vragen of bespreken) en je moet een verzuimdossier bijhouden (maar daarin mag je niet zomaar alles opnemen).

Na de eerste 6 weken is er sprake van langdurig verzuim en kan je, als dit is geregeld in je contract, een beroep doen op een casemanager van de arbodienst. Maar in die eerste weken, de weken waarin je vaak het verschil kunt maken tussen kortdurend en langdurend verzuim (zeker als er een conflict sluimert), sta je er als werkgever in principe alleen voor.

En daar gaat het vaak mis, want veel werkgevers hebben in de praktijk niet genoeg tijd voor goede verzuimbegeleiding. Bovendien is er binnen het bedrijf vaak onvoldoende kennis van de strenge wet- en regelgeving aanwezig. Het gevolg? De zieke medewerker zit langer thuis dan nodig en de verzuimkosten nemen toe.

Uitbesteden van verzuimbegeleiding: 7 voordelen

Voor veel (middel)grote bedrijven kan het uitbesteden van het casemanagement bij verzuim dan ook voordelig zijn. Niet alleen omdat externe specialisten je al het werk uit handen nemen en er zo voor zorgen dat jij je kunt bezighouden met je eigen vak, maar ook omdat zij:

  1. Met een frisse blik naar de medewerker en zijn/haar probleem kunnen kijken.
  2. Feilloos de weg kennen in wet- en regelgeving.
  3. Getraind zijn om vroegtijdig signalen te herkennen en medewerkers kunnen ondersteunen op het gebied van vitaliteit.
  4. Goed zijn in verzuimgesprekken.
  5. De juiste vragen aan de bedrijfsarts weten te stellen.
  6. Strategisch met je mee kunnen denken, bijvoorbeeld ingeval van conflict en (dreigend) verzuim.
  7. Je kunnen adviseren over hoe verzuim te verminderen en verzuimkosten te verlagen.

Penosa helpt je graag!

Heb je hier vragen over? Of ben je benieuwd hoe wij binnen jouw bedrijf de verzuimbegeleiding en het casemanagement uit handen kunnen nemen, zodat jij je kunt focussen op ondernemen? Neem gerust contact met ons op, we komen graag langs om de mogelijkheden te bespreken.

Groet,

Sheila

sheila@penosa.nl