In een markt waar het lastig is om nieuwe en goede mensen te vinden wordt er veel geld, tijd en energie gestoken in het werven hiervan. Maar nu heb je die droomkandidaat gevonden en ga je een voorstel doen. BAM…alle liefde is verdwenen. Een overeenkomst van 10 pagina’s vol met eisen en sancties. De kandidaat denkt: het zou hier toch leuk zijn?!
Waar gaat het mis?
De arbeidsovereenkomst zoals het al tientallen jaren gebruikt wordt is er vooral op gericht dat als er een conflict komt, de werkgever goed is ingedekt tegen problemen. Het is juridisch juist, maar er zit weinig wederzijds vertrouwen in. Veel gehoorde kreten zijn dan ook:
- Er kwam geen einde aan en dan ook nog een personeelshandboek
- Ik heb het getekend maar niet alles was duidelijk
- Ik laat de overeenkomst eerst door een bekende nakijken
- De vooraf aantrekkelijke voorwaarden, voelen nu als een straf
- En de ergste: Ik heb het niet getekend. Ik kreeg er een naar gevoel bij
Hoe kan het anders?
Er zijn inmiddels al een aantal goede voorbeelden van hoe het ook anders kan. Bijvoorbeeld de arbeidsovereenkomst van Tony Chocolonely ging viral. Het was grafisch een fantastisch document en vooral de inhoud beperkte zich tot dat wat men minimaal wilde vastleggen. En dan ook nog eens positief benaderd. Hoe kun je dit zelf toepassen?
- Schrijf in begrijpelijke taal
- Houdt het kort en bondig en gebruik het personeelshandboek voor eventuele spelregels
- Zorg voor een positieve omschrijving van de verschillende onderdelen
- Veel is bij wet geregeld, dit hoef je niet allemaal te benoemen
- Zorg voor een vormgeving die bij jouw organisatie past
- Houd het format zo universeel mogelijk
Zelf hebben we inmiddels ook al een aantal arbeidsovereenkomsten inclusief personeelshandboeken mogen maken in een nieuwe stijl.
Jouw voordelen:
Als je de uiteindelijke arbeidsovereenkomst ziet als onderdeel van jou als werkgever, dan loont het om ook in de arbeidsvoorwaarden te investeren. Het dan niet alleen het arbeidsvoorwaardenpakket, maar ook de omschrijving van de samenwerking. Hoe aantrekkelijk ben je als werkgever? Laat dit blijken uit alles wat je doet.
- Gemotiveerde nieuwe collega’s
- Waardering vanaf de start
- Aantrekkelijk als werkgever
- Heldere wederzijdse verwachtingen
- Een passende bedrijfscultuur
- Meer resultaat uit je wervingsinspanningen
Lees ook: Employer branding voor het MKB. Niet aan beginnen.
Wil je nu zelf ook een arbeidsovereenkomst die jouw toekomstige collega’s motiveert. Of wil je dat we een keer meekijken met de contracten die je nu gebruikt. We komen graag een keer bij je langs. En als je het eenvoudiger wilt: mail ze naar ons en dan kijken wij ernaar.