HR KENNISBANK

Employer branding voor het MKB. Niet aan beginnen!

Je hoort het woord “employer branding” steeds vaker. Het is een hot onderwerp ook binnen het MKB. Maar wat moet jij als ondernemer er mee? En moet je er wel jouw kostbare tijd en energie in steken? Onze conclusie: Als je het belang van aantrekken van goed personeel en het behouden ervan niet hoog op de agenda hebt staan moet je er niet aan beginnen. Wil je juist groeien en positieve energie binnen jouw bedrijf dan kan verder lezen geen kwaad.

Wat is Employer branding?
In een notendop is employer branding het laten zien wie je bent als werkgever. Wat maakt je uniek, waarom werken collega’s graag bij je en wat heb je nieuwe collega’s te bieden? Je zou zeggen dat dit vooral een marketingvraagstuk is, maar niets is minder waar. Ook het goed inrichten van je interne organisatie, van instroom, doorstroom tot uitstroom, maakt hier onderdeel van uit.

Wanneer zet je Employer branding in?
Er zijn een aantal signalen om aan de slag te gaan met jouw werkgeversmerk. De insteek is in alle gevallen dat je wilt blijven groeien met je bedrijf en jouw personeel als waardevol kapitaal ziet. Hieronder vind je de signalen.

  1. Je bent continu op zoek naar nieuwe medewerkers
    Of je nu seizoensgebonden arbeid hebt of jouw bedrijf groeit dermate hard dat je altijd wel vacatures open hebt staan. Dan is de noodzaak er om als werkgever boven jouw concullega’s uit te steken. Dit doe je door aantrekkelijk te zijn als werkgever en door dat wat je jouw medewerkers te bieden hebt. En ervoor te zorgen dat je dit ook naar buiten toe uitdraagt.
  2. Je krijgt vacatures lastig ingevuld
    Er heerst binnen bepaalde branches veel schaarste. Bijvoorbeeld binnen de techniek, ICT en accountancy. Om de schaarse talenten toch aan je te binden zul je met kop en schouders boven jouw concurrenten moeten uitsteken. Dit doe je door goede arbeidsvoorwaarden, prettige sfeer en ruimte voor zelfontplooiing.
  3. Er is een hoog verloop
    Je merkt steeds vaker dat er medewerkers vertrekken, maar je krijgt er niet precies de vinger op. Hier is niet een oorzaak voor te geven, maar het is vaak een samenhang van verschillende factoren als: erkenning, ontwikkelmogelijkheden, sfeer, arbeidsvoorwaarden en nog veel meer. Employer branding geeft vorm aan dit geheel en zorgt ervoor.

Kortom door goed te reageren op bovenstaande signalen en daar je HR-organisatie op aan te passen zorg je voor groei door HR.

Lees ook: 13 miljoen verloren werkdagen door stress-gerelateerde ziekten!

Wil jij na het lezen van deze blog ook aan de slag met jouw Employer brand? Of wil je weten hoe je laagdrempelig kunt beginnen? Laten we dan een kop koffie drinken. Wanneer spreken we af?